Industrieel bloggen is een belangrijk en integraal onderdeel van de productie van contentmarketing. Toch heb ik gemerkt dat veel fabrikanten en technische bedrijven niet bereid zijn tijd en middelen te investeren in industrieel bloggen. Ik hoorde eens van de VP Business Development bij een productiebedrijf: “Dit werkt niet.”
Het probleem ligt niet bij industrieel bloggen, maar mijn ervaring is dat de fout ligt in het niet goed begrijpen van het doel en de doelen van een blog. Laat me het glashelder maken: bloggen is geen snelle oplossing voor onvoldoende verkoopleads.
Industrieel bloggen en B2B-kopers
Je hebt waarschijnlijk gelezen dat bloggen geen actieve rol speelt in het industriële verkoopproces. Ik kijk er anders naar; laat me wat onafhankelijke onderzoeksgegevens delen over hoe B2B-kopers omgaan met blogs om mijn pleidooi te houden.
Mijn bronnen zijn de Onderzoek naar inhoudsvoorkeuren 2020 gepubliceerd door DemandGen en de 12e Jaarlijks B2B-contentmarketingrapport gepubliceerd door het Content Marketing Institute. De bevindingen zijn relevant voor industrieel bloggen, aangezien beide onderzoeken respondenten uit de productiesector omvatten.
De pandemie dwong de annulering van veel persoonlijke beurzen en persoonlijke ontmoetingen, waardoor het gebruik van virtuele conferenties en Zoom-vergaderingen exponentieel groeide. Het zou u dus niet moeten verbazen om enkele bevindingen uit de enquêtes te lezen.
“B2B-kopers zoeken steeds vaker naar geloofwaardige ‘show-and-tell’-ervaringen om aankoopbeslissingen te stimuleren.”
VraagGen
“De pandemie dwong ons om contentmarketing te starten en marketing als focus toe te voegen. Voorheen waren we erg verkoopgericht.”
Content Marketing Instituut
Belangrijkste bevindingen uit beide rapporten:
- 67% van de respondenten zei dat ze nog meer vertrouwen op inhoud dan vorig jaar om onderzoek te doen en weloverwogen aankoopbeslissingen te nemen (DemandGen)
- 77% lees van 3 tot meer dan 7 stukken inhoud voordat u contact opneemt met een verkoper (DemandGen)
- 56% lees blogs tijdens hun koopproces, waardoor het op de #3-plek staat met video op #1 (65%) en whitepapers bij #2 (60%) (VraagGen)
- 77% meldden dat hun organisatie een contentmarketingstrategie heeft. Van deze, 58% zei dat hun strategie nu matig of enigszins anders is dan pre-pandemie (CMI)
- 78% van kleine bedrijven (1 – 99 medewerkers) en 52% van de middelgrote bedrijven (100 – 999 medewerkers) heeft een klein of eenpersoonsmarketing/contentmarketingteam dat de hele organisatie bedient (CMI)
- 61% van de grote bedrijven (ruim 1.000 medewerkers) gaf vorig jaar aan marketingactiviteiten uit te besteden. Dit jaar was het cijfer tot 75% (CMI)
- 65% van de respondenten die uitbesteedden, zei dat hun grootste uitdaging het vinden van partners met voldoende actuele expertise (CMI) is
De rol van blogs bij contentdistributie en leadgeneratie
Uit eerdere onderzoeksrapporten is gebleken dat het technische publiek passieve deelnemers zijn aan sociale media. Ze delen echter wel blogposts met hun leeftijdsgenoten. 36% deel blogposts met hun collega’s en collega’s, waarbij LinkedIn het populairste kanaal is op 81%, gevolgd door E-mail naar 70% (DemandGen).
De website van een bedrijf blijft het primaire kanaal voor contentdistributie. Een blog is echter het op één na populairste distributiekanaal, zoals te zien is in deze grafiek van CMI.
Hoewel leadgeneratie voor de meeste industriële bedrijven de topprioriteit blijft, gebruiken productiemarketeers content om verschillende doelen te bereiken. Naar mijn mening spelen het vergroten van de naamsbekendheid, het winnen van vertrouwen, het opleiden van minder ervaren ingenieurs, het winnen van hun mening en het vergroten van het aantal abonnees allemaal een cruciale rol bij het genereren van hoogwaardige leads die moeten worden gekoesterd om ze in verkoopkansen te veranderen.
Toegewijde individuen lanceren blogs over productie
Ga er niet vanuit dat een industriële of productieblog veel personeel nodig heeft om te lanceren en te onderhouden. Dat is niet altijd het geval. Laat me je een realistisch voorbeeld geven van een blog van een fabrikant die twee personen zijn begonnen en die hun blog hebben laten uitgroeien tot een zeer gerespecteerde bron van technische informatie in hun niche.
Blog van Emerson Automation-experts: Zoals de naam al zegt, maakt deze blog deel uit van het wereldwijde miljardenbedrijf Emerson Electric Co. De blog is echter gestart door twee toegewijde individuen, Jim Cahill en Debra Franke (Sindsdien heeft ze het bedrijf verlaten). De twee werkten onvermoeibaar door zonder enige steun van het hogere management. Ze moesten eerst de waarde van bloggen bewijzen door kleine stapjes te zetten.
Ik ken Jim sinds 2007 en herinner me dat ik zijn presentatie zag op een bijeenkomst van een American Marketing Association. Hij deelde een verhaal met mij, waarvan de kern ongeveer als volgt ging: “… een van mijn blogberichten genereerde een e-mail over de vroege stadia van een zeer groot greenfield-project en gaf Emerson een vroege start in het verkoopproces en een kans om de visie voor het project vorm te geven.”
Tegenwoordig dragen een paar andere Subject Matter Experts uit verschillende vakgebieden inhoud bij. De blog genereert nu verschillende ongevraagde RFQ’s, die Jim doorstuurt naar de juiste verkooporganisaties.
Jim is de Chief Blogger, Surface Dweller en Head of Social Media voor Emerson Automation Solutions en blogt sinds 2006. De Emerson-blog werd uitgeroepen tot BtoB magazine’s Best Corporate Blog voor 2010.
Zoals u kunt zien, kost het tijd, toewijding en hard werken voordat een industriële blog resultaten oplevert.
Ik schrijf hier over alles wat met industriële marketing te maken heeft en blog sinds 2008. Ik krijg nu 3,5x meer verkeer van deze blog in vergelijking met mijn website van het bedrijf. Bloggen heeft mijn organische SEO-ranglijst een boost gegeven en het grootste deel van mijn nieuwe leads zijn inkomende leads van deze blog of mensen die de blog eerst vinden en vervolgens de bedrijfswebsite bezoeken. (Ik deel graag mijn verhaal over waarom ik twee sites heb. Laten we eens praten).
Ik help mijn klanten bij het opzetten van hun industriële blogs, het ontwikkelen van een blogstrategie en het maken/bewerken van hun blogberichten. De hier aangehaalde onderzoeksresultaten en het voorbeeld dat ik heb gedeeld, zouden u ervan moeten overtuigen dat industrieel bloggen resultaten oplevert, maar dat het een serieuze inzet van tijd en middelen vereist. Geef de strategie niet de schuld als je niet bereid bent een langetermijnaanpak te hanteren en door te zetten.
creditSource link